20. duben

sobota, 2024

Po
Út
St
Čt
So
Ne
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Karel Cudlín – Stříbrný příliv z cyklu Židovská přítomnost v současném umění

13.11
15.09

Od: 15.09 08:00 Do: 13.11 16:30

Druh: Výstava

Web

Výstava, kterou připravila kurátorka ŽMP Michaela Sidenberg, dovoluje prostřednictvím fotografií předního českého fotofokumentaristy Karla Cudlína (*1960) nahlédnout do života seniorů soustředěných kolem centra na pražském Hagiboru provozovaného pražskou Židovskou obcí.

Fotografie jsou součástí rozsáhlého projektu, jemuž se Cudlín věnuje již několik let a který přesahuje úzce vymezenou oblast tzv. sociálního dokumentu. Během autorovy dlouhodobé soustředěné práce, v níž v mnohém navazuje na klasické představitele tzv. humanistické fotografie a jejíž součástí je i vytváření úzkých přátelských vazeb k lidem, které zachycuje na svých snímcích, vykrystalizovaly jak ucelené časosběrné fotoseriály, tak silné portréty. Právě na ně se výstava soustředí. Fotografiemi připomínajícími temnosvitné malby se Cudlínovi podařilo vytvořit originální vizuální výpověď o lidském životě, jehož neodmyslitelnou, byť často tabuizovanou součástí je právě stáří. Dalo by se říci, že jedním z hlavních motivů instalace je zkoumání podstaty krásy a jejího vnímání, často zatíženého stereotypy. Jde o to představit starého člověka nikoli jako přeživší oběť redukovanou pouze na zdroj paměti a předmět sociální péče, ale jako individualitu, s níž lze zcela přirozeně spojovat adjektiva jako krása, oduševnělost nebo humor a jejíž síla nemusí být nutně úměrná fyzické zdatnosti. Výstava chce nabídnout dosud ne zcela obvyklý pohled na fenomén, jenž se v oblasti současného umění stává, jak dokazují mnohé (dosud především zahraniční) projekty obdobného typu, stále častěji se opakujícím námětem umělecké práce.


Karel Cudlín (*1960)
bývá často řazen k fotodokumentaristům navazujícím na silnou tradici humanistické fotografie 40. a 50. let 20. století, jejímiž představiteli byli především fotografové ze zakladatelské generace agentury Magnum v čele s Henri Cartier-Bressonem. Lze u něj ovšem hledat také silnou spřízněnost s autory americké street photography. Stejně jako mnozí slavní předchůdci a kolegové, také Cudlín celou řadou svých snímků překračuje hranice klasického fotožurnalismu. Jeho záběry vycházejí sice vždy z nemanipulované reality, z té však velmi často dokáže svým neomylným citem pro kompozici, světlo, gesto a výraz extrahovat takovou situaci, která jako by stála mimo čas a prostor. Způsobu, jak tento mechanismus „reportérského výstřelu na věčnost", jenž udělá z obyčejné momentky ikonu, funguje, se před pár lety pokoušel přijít na kloub spisovatel Jáchym Topol, když s Cudlínem spolupracoval na fotografické publikaci Cesta na východ. V doslovu nakonec přiznává, že tajemství příčiny neodhalil, zato zcela přesně vyjadřuje působení výsledku: „Fotka, vytržená ze skutečnosti, předává zprávu do věčnosti." Ve spojení s tvářemi přeživších šoa se přitom jedná o zprávu s neopakovatelně silnou naléhavostí. Spontánně zkomponovaný obraz, který díky jedinečnému rukopisu fotografa dosáhne zvláštní nepomíjivosti, ukládá se do naší paměti, aby v ní nadále žil. A to je v této souvislosti nejpodstatnější.

Domov sociální péče na pražském Hagiboru je nejvýznamnějším projektem Židovské obce v Praze od roku 1938. Jeho hlavním smyslem je poskytování širokého výběru sociálních služeb seniorům, kteří přežili šoa. Speciální důraz je kladen na individuální přístup ke každému člověku a zachování lidské důstojnosti i v nepříznivých životních situacích. Domov je současně také otevřeným komunitním centrem, do jehož programů se mohou zapojit všechny generace.
Péče o staré a potřebné má na Hagiboru dlouhou tradici. Takzvaný Israelský chorobinec zde nechala pražská Židovská obec vybudovat již v roce 1911. Toto zařízení fungovalo až do roku 1943. Na počátku války sloužilo také jako provizorní škola a útulek a přilehlý pozemek jako hřiště pro židovské děti. V posledních letech války bylo místo přeměněno na internační tábor pro židovské partnery z takzvaných smíšených manželství. Vězni zde byli zaměstnáni loupáním slídy důležité pro německou zbrojařskou výrobu. Táborem prošlo celkem na tři a půl tisíce osob, jež byly postupně deportovány do terezínského ghetta. Po skončení války byl sice majetek vrácen pražské židovské obci, ale krátce poté byl znovu zabaven státem a dán do užívání blízké vinohradské nemocnice. Židovská obec v Praze Hagibor s konečnou platností restituovala až v roce 2006, kdy byl také položen základní kámen ke stavbě nových budov. Stavba byla dokončena v roce 2008 a v květnu téhož roku se sem nastěhovali první nájemníci.

Výstavu podpořila Nadace Židovské obce v Praze.


Otevřeno denně mimo soboty a židovské svátky 
 

  • 15. 9. – 29. 10. od 9:00 do 18:0 
  • 30. 10. – 13. 11. od 9:00 do 16:30