8. říjen
úterý, 2024
Česká biskupská konference iniciovala setkání k církevní turistice
Česká biskupská konference iniciovala setkání subjektů cestovního ruchu, kterých se dotýká téma církevní turistiky. Společné setkání se uskutečnilo 20.7. v prostorách Arcibiskupského paláce v Praze.
Učastníky akce byli zástupci Czechtourism, Asociace průvodců, Asociace cestovních kanceláří, magistrátu hl. m. Prahy, Brňeských veletrhů a výstav a agentury HelpTour.
Setkání zahájil Mons. Tomáš Holub, generální sekretář České biskupské konference s tím, že česká Katolická církev velmi vítá a chce být nápomocná rozvoji církevní turistiky, jako správce většiny významných památek na území ČR. Podle Katolické církve představuje tento druh cestovního ruchu prostor pro podru myšlenek a hodnot křesťanství a propojení církve se společností nad tématem odkazu duchovního a kulturního dědictví. V zájmu Katolické církve je být partnerem projektů na podporu církevní turistiky v ČR v dlouhodobém horizontu.
Zúčastnění zástupci subjektů cestovního ruchu dostali následně prostor vyjádřit svůj pohled na "církevní turistiku". Vedoucí odboru trendů a inovací Czechtourism Jakub Hlaváček zmínil současnou práci agentury na "definici produktu církevní turistiky" a modelu fungování a rozvoje tohoto segmentu cestovního ruchu v rámci existující infrastruktury.
Zástupce magistrátu hl. m. Prahy paní Hudcová a Asociace cestovních kanceláří paní Jolana Myslivcová reagovali tím, že produktem může být cílená informace o památce či akci, ze které potenciální návštěvník může získat motivaci k vlastní návštěvě. V tomto směru byl zmíněn zejména fakt, že dosud neexistuje tematický informační zdroj o pořádaných akcích v rámci celé ČR, ze kterého by čerpali jak turisté, tak subjekty v cestovním ruchu.
Jak Mons. Tomáš Holub, tak Filip Remenec z Czechtourism se v souvislosti s akcemi zmínili o připravovaném výročí 1150. let od příchodu svatých Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, na jehož oslavu byl pozván i papež Benedikt XVI. v roce 2013. Tato akce je bezesporu jednou z nejvýznamnějších s potenciálem oslovit a motivovat k návštěvě České republiky velké množství návštěvníků a poutníků.
Za agenturu HelpTour se jednání zúčastnil Marek Toušek, vedoucí projektu "Prezentace a propagace památek a kulturně historického dědictví křesťanství na území České republiky", který je realizován od roku 2010 z veřejných finančních prostředků (IOP). Projekt je realizován ve spolupráci s Czechtourism, Asociací průvodců, Asociací turistických informačních center a Východní Moravou v pozici „partnerů“ na základě uzavřené písemné smlouvy. Uvedl záměr a cíle projektu, který zavádí novou značku MAGNI:
- Cílem zavedení národní značky pro „církevní cestovní ruch“ MAGNI, je uvést Českou republiku do povědomí veřejnosti jako zemi s bohatou duchovní a náboženskou tradicí. Značka MAGNI a slogan „Cesty s příběhem“ tak umožňuje prezentovat a představit pod jednotnou značkou historii církevních dějiny, konkrétní města, památky, osobnosti církevních dějin, náboženských a kulturně-společenských akcí organizovaných církvemi, kraji a městy a dalšími organizacemi, které se vztahují k udržování duchovních a církevních tradic u nás.
- Uvedení značky MAGNI na „trh cestovního ruchu“ v tuzemsku a zahraničí je snahou odlišit nabídku, pojetí a přístup k církevní turistice na území ČR, od ostatních produktů cestovního ruchu. Umožňuje tak cíleně oslovit cílové skupiny a podnítit je k návštěvě. Značka MAGNI vytváří podmínky pro rozpoznání značky (recognition) a vybavení si značky (recall), což se jeví pro církevní turistiku jako zásadní, poněvadž obecně je prezentována ČR jako země ateistická, což může vést k pochopení, zejména v tuzemsku, že není co do historie a náboženské tradice na co navazovat a že u nás „nabídka církevních akcí“ a duchovní život neexistuje, nebo je slabý.
- Projekt je realizován ve spolupráci s Czechtourism, Asociací průvodců, Asociací turistických informačních center a Východní Moravou v pozici „partnerů“ na základě uzavřené písemné smlouvy.
- Značka pro „církevní turistiku“ Magni | Cesty s příběhem je značkou, která si klade za cíl jednotnou komunikaci a prezentaci České republiky jako destinaci „církevního cestovního ruchu“ jak domácím, tak zahraničním turistům. Výstupy projektu včetně kampaně jsou realizovány v šesti jazykových mutacích (čeština, angličtina, němčina, italština, španělština, polština).
- Záměrem značky Magni je v duchu marketingové strategie brandu nejen představit památky a pamětihodnosti na pozadí duchovní historie Čech a Moravy, ale i nabídnout k pozornosti současné aktivity církví, se kterými se jak domácí obyvatelé, tak zahraniční návštěvníci mohou na svých cestách setkat a zúčastnit se.
Ůčastníci byli vyzváni k zaslání konkrétních návrhů a námětů na spolupráci s Českou biskupskou konferencí. Agentura HelpTour zaslala následující:
Centrální sdílení informací o konaných duchovních a kulturně-společenských akcích organizovaných Katolickou církví (jednotlivé diecéze) na území ČR a jejich pravidelné publikování na webovém portálu Magni. Akce jsou na webovém portále kontextuálně prezentovány s prezentací měst, památek, turistických tras. Obsah a struktura internetových stránek MAGNI vychází z požadavku propojení s portálem České centrály cestovního ruchu a umožňuje tedey podmínky pro „sladění a společné sdílení“ zejména aktivit, které jsou v území organizovány. Spuštění webového portálu: podzim 2011
2. Partnerství vědomostní soutěže pro školy
V rámci komunikační kampaně se uskuteční na podzim 2011 vědomostní soutěž pro studenty středních škol a křesťanské mládeže. Záměrem soutěže je atraktivní formou vzbudit zájem o historii studentů o památkách a historii jednotlivých regionů v ČR na pozadí vývoje křesťanství a židovství. Realizace soutěže: podzim 2011
3. Dlouhodobé partnerství
Organizace a propagace společných aktivit a akcí spojených zejména s výročími osob, událostí na území ČR, krajů, měst na základě sestavení „kalendáře akcí “ s výhledem do roku 2012. Uvítáme přistoupení ČBK k podpisu partnerství a účast na projektu MAGNI.