28. březen

čtvrtek, 2024

Po
Út
St
Čt
So
Ne
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Vyhodnocení soutěže Magni

Více než 900 žáků vyšších ročníků základních škol a studenti středních škol se zapojilo do vědomostní soutěže o české historii. Ti nejlepší z nich se sešli v pražském Klementinu, aby si z rukou ministra kultury Jiřího Bessera převzali své ocenění. Mp3 přehrávače, fotoaparáty i iPady zamířily do všech koutů České republiky.


Soutěž probíhala v měsíci říjnu formou interaktivního znalostního kvízu umístěného na internetových stránkách. Soutěžící mohli získat až 100 bodů a prokázat tím znalost a povědomí o českých dějinách. O ceny se hrálo ve dvou kategoriích – základní školy a střední školy. Věcné ceny si odvezlo vždy první deset soutěžících. Odborným garantem obsahu kvízu je Národní ústav pro vzdělávání  a na obsahu se podíleli učitelé dějepisu i historici z vysokých škol.

Soutěž realizovala pod záštitou ministra kultury Jiřího Bessera, u příležitosti zavedení značky MAGNI | Cesty s příběhem, Agentura pro rozvoj cestovního ruchu HelpTour v rámci projektu Prezentace a propagace církevních památek a kulturně-historického dědictví křesťanství na území České republiky. Tento projekt podpořila Evropská unie z prostředků Integrovaného operačního programu. „Záměrem vědomostní soutěže bylo podnítit zájem mládeže a studenty o naší historii a motivovat k následným výletům a návštěvám významných míst a památek. K oslovení mládeže jsme přistoupili formou  interaktivního kvízu, využívajícího audiovizuální obsah ve formě animovaných filmů na motivů příběhů různých osobností a událostí. Kvíz obsahuje otázky jak z obecné, tak i regionální historie,“ popsal soutěž Marek Toušek z agentury HelpTour. 

Pokud by se podařilo, že by si dítě shlédlo třeba animaci o Santinim a pak by si řeklo, jo to je pěkný, to bych chtěl vidět na vlastní oči a skutečně by tam pak jelo třeba s rodinou, se školou nebo s kamarády tak by to bylo úplně ideální.“ uzavírá učitel dějepisu Pavel Martinovský z Asociace učitelů dějepisu, který se podílel na vytvoření soutěžního kvízu.

Soutěží se podařilo propojit téma dějiny s nejmodernějšími médii. Zároveň se ukázalo, že žáci a studenti umí aplikovat jak naučené informace, tak dokáží uvažovat, umí i vyhledávat informace, pracují s textem a s obrazem.

Soutěž ukázala, že mladí lidé, ať již žáci na školách základních, nebo středních, mají zájem o historii. Nejsou jim cizí i otázky, která se v dnešním ateistickém světě jeví jako okrajové - sice dějiny spojené s otázkou víry, ať již křesťanství, židovství atd.. Zároveň můžeme použít zájem o soutěž jako argument, že naše mládež uznává hodnoty minulosti, jeví zájem o památky a je soutěživá.” dodává Martinovský.

Soutěžící se přihlašovali jak ze škol, tak z domovů, což opět svědčí o zájmu. Zároveň i o tom, že pedagogové neustrnuli a informaci předali žákům - podpořili jejich tvořivost, rozvoj. Soutěž nabídla jiný pohled na dějiny, odlehčený a nutící k zamyšlení.


Vyhodnocení soutěže ke stažení zde >>>


Psalo se o soutěži


Fotogalerie