Ve vyšebrodském kostele objevili na oltářích renesanční malby
Na zadních stranách novogotických oltářů sv. Barbory a sv. Rocha v kostele vyšebrodského kláštera restaurátoři objevili renesanční malby. Koncem října v chrámu začala obnova interiéru a před výmalbou byly oltáře rozebrány a vystěhovány.
O existenci maleb mlčely i kroniky
Klášterní kroniky a soupisy připomínaly pouze existenci latinských pamětních nápisů na zadních stranách oltářů, ale o existenci maleb se nevědělo. "Bylo to velké překvapení," řekl Roman Lavička z oddělení restaurování národního památkového ústavu.
Latinské nápisy i výjevy umučení
Na oltáři sv. Barbory ze severní boční lodi chrámu byl na zadní straně nalezen pamětní latinský nápis o pořízení oltáře roku 1525 a velký obraz s výjevem umučení, respektive stětí sv. Kateřiny. Na podstavci se objevila malba umučení sv. Šebestiána. Jak se ukázalo, tento oltářní podstavec patřil k jinému, dnes zaniklému oltáři v prostoru kostela.
Poklady z šestnáctého století
Na oltáři sv. Rocha z jižní boční lodi byl na zadní straně nalezen pamětní latinský nápis o pořízení oltáře roku 1524 a velký obraz s nezřetelným výjevem umučení. Podstavec nemá zdobenou zadní stranu. Oltáře skříně jsou vysoké 178 centimetrů a široké 120 centimetrů, podstavce jsou široké 200 centimetrů a vysoké 80 centimetrů.
Záhada nedokončených maleb
Kromě obrazů byl na zadní straně skříně ve spodní části nalezen pamětní nápis o tom, že oltář nechal zbudovat vyšebrodský opat Kryštof Knoll z Wellsu. Vedle rodového znaku pánů z Wellsu je i znak kláštera. Malby jsou provedeny temperovými barvami na dřevěnou desku, ale nikdy nebyly dokončeny. Otázkou zůstává, proč. Snad se opat Kryštof Knoll, za něhož byly oltáře zbudovány, při vzniku děl rozhodl, že oltáře již nebudou stát v prostoru kostela, nýbrž že budou vztyčeny u obvodových stěn. Zadní strana tak už neměla být vidět, a proto bylo upuštěno od dokončení malby.
Malby jsou překvapivě zachovalé, autor děl je neznámý
Zbytky obou pozdně středověkých arch, které nechal Knoll zbudovat, byly dlouho v depozitáři. Za opata Leopolda Wackarže (opatem 1857-1901) byly oltáře roku 1880 vyzvednuty z komory, opraveny, doplněny a znovu vysvěceny roku 1882. Postaveny byly na renesanční podstavce. "Díky pamětním nápisům a letopočtům víme bezpečně jen dobu vzniku maleb mezi lety 1523-1525, autor však zůstává neznámý," uvedl Lavička. Nalezené vzácné malby jsou místy potřísněny vápenným nátěrem, místy se začínají odlupovat, ale vlhkostí netrpěly. "V každém případě potřebují konzervaci, aby se je podařilo zachránit pro budoucí generace," upozornil Lavička.
Kostel Nanebevzetí Panny Marie pochází ze 13. století, celý klášterní komplex byl dokončen v polovině 14. století. Od počátku budování kláštera se s ním počítalo jako s místem rodových pohřbů Rožmberků. Od druhé poloviny 13. století do roku 1612 tam bylo pohřbeno deset až 12 generací rodu, pak i několik desítek opatů kláštera a další šlechtici.
zdroj: http://www.christnet.cz/